Få hjälp att sluta röka

Alla vet vi att rökning är dåligt. Inte minst den som röker har fått höra detta så många gånger att det blivit tröttsamt, och man börjar till en del ignorera allas varningar. Men, det är inte bra för oss och denna artikel vill hjälpa dig att bli av med din skadliga vana.

För att lyckas med att sluta röka så är det viktigaste att man vill och att man tror att man kommer klara det. Gör du ett halvhjärtat försök där du säger att ”äsch, går det inte så gör det inget” så är det nästan garanterat att ett återfall kommer ske. Något som ett rökstopp verkligen provar är din självdisciplin. Självdisciplinen är jätteviktig att ha i andra sammanhang också, så att öva upp den kommer inte straffa dig.

Metoder för att sluta

Detta är väldigt individuellt för alla, det som fungerar för mig kommer inte fungera för dig. Några av de vanligaste metoderna är:

  • Att sluta direkt. För vissa är detta det bästa beslut de någonsin tagit, medan andra får extrema abstinensbesvär och mår jättedåligt av att sluta på detta vis. Detta är dock kanske den enklaste metoden rent praktiskt. Att bara sluta. Släng de cigaretter du har vid ett särskilt datum, eller kanske just nu. Är du säker på din sak och vill använda dig av denna metod så går det att sluta direkt. Ta en sista cigarett eller gör det inte.
  • Att trappa ner. Denna metod kan vara bra för de som upplever abstinensbesvär. Låt oss säga att du röker 20 cigaretter per dag. Minska det till 19 denna månad. Ta bort en till nästa. Ja, detta kommer ta tid, men det kan leda till att du slutar röka utan några större humörsvängningar eller någon större huvudvärk. Känner du att du kan trappa ner snabbare så ta bort fler cigaretter varje månad, eller minska tiden mellan att du tar bort en cigarett. Och tvärt om, om du känner att det är ett för stort steg att offra en cigarett i månaden, ta bort en cigarett under 2 månader istället. 
  • Att använda andra hjälpmedel. Är det just för lungornas hälsa du vill sluta så kan det hjälpa att sluta röka men att ta något annat med nikotin istället. Det finns många olika saker som gör just detta, tuggummin, plåster eller munsprej. Du blir inte av med ditt nikotinberoende men lungorna får en paus och de blir inte lika illa behandlade. 
  • Att använda en app. Idag när det finns en app för det mesta så finns det även självklart appar för att sluta röka. I dessa kan det vara så enkelt att man dokumenterar vad man gjort för att minska rökningen, eller så kan det ske på ett roligare vis, till exempel genom att samla poäng. För den som vill ha motivation och visuella framsteg kan detta vara väldigt bra då du får allt detta i en app i telefonen du alltid har med dig. Se vårt inlägg om mobilappar.

 

Även om man beslutar sig för en metod man tror kommer vara perfekt, så är det inte lätt. Att sluta med något man gjort länge, och särskilt när det är något som är väldigt beroendeframkallande kommer vara tufft.

Abstinens

Det som hindrar de flesta från att ens försöka sluta röka är abstinens. Abstinens är olika dåliga saker en person kan uppleva när denne slutar med en vana eller något denne varit beroende av. Vissa får mindre abstinens än andra och vissa kan behöva hjälp med dessa biverkningar.

Några vanliga abstinenstecken man kan få när man slutar röka är humörsvängningar, rastlöshet, sömnproblem och andra problem i vardagen som till exempel försämrad koncentration. Ofta brukar den som saknar rökningen vilja ersätta den med något annat, oavsett om det är själva rökningen som aktivitet eller ämnena en får i sig.

Att göra istället för att röka

Många börjar istället för att röka äta väldigt mycket. Ofta godis och saker som kanske inte är så nyttiga bara för att distrahera sig själv från röksuget. Visst, godis kanske är bättre än cigaretterna men på lång sikt kommer även sockret skapa problem. För att inte fastna i ett sådant beteende så kan det hjälpa att göra några olika saker:

  • Ät och sov bra. Mår du inte bra så kommer det inte göra rökstoppet enklare. Att äta bra, alltså regelbundet och varierat gör att blodsockret håller sig på en bra nivå och hela kroppen fungerar bättre då, vilket kan resultera i att kroppen mår bra och inte känner att den behöver cigaretterna. 
  • Rör på dig, hitta på något. Om du upplever att du röker som mest en ledig dag när du sitter hemma så kan det ha att göra med att du helt enkelt är uttråkad. Gå ut på en promenad, detta kan dock verka triggande för vissa då man associerar frisk luft med att röka, men lämna cigaretterna hemma och planera din runda så den inte går förbi någon kiosk eller affär. Detta kan dock skapa en stress, att man hela tiden måste göra något för att inte bli röksugen, men denna stress kan i sin tur skapa ett röksug då många brukar ta en cigarett när de blir stressade då den verkar lugnande. 
  • Undvik situationer som gör att du vill röka. Om du tidigare ofta rökt på fester så kanske det är värt det att inte gå på någon fest under den första tiden som du försöker bli rökfri. Brukar du alltid under dina raster på jobbet gå ut för att ta en cigarett så kanske det är bäst att du stannar kvar på arbetsplatsen och gör något annat, ring en vän eller hjälp någon annan med deras jobb.

 

Några slutgiltiga tips för att lyckas

Du kanske har försökt flera gånger, aldrig lyckats, gett upp och du orkar helt enkelt inte mer. Detta kanske är första gången du ska försöka sluta, och förhoppningsvis den sista. Vi vill här ge dig några slutgiltiga tips för att du ska kunna lyckas:

  • Fundera över hur mycket det här betyder för dig och din hälsa. Håll koll med en app eller sök på internet efter hur mycket bättre din kropp kommer må efter 1 vecka, 1 månad osv… Tänk på hur mycket lättare ditt liv kommer bli. 
  • Var stolt. Det är inte lätt. Väldigt många misslyckas med att sluta röka och när du klarat det en tid så är det din tid att vara stolt. 
  • Dokumentera ditt avslut. Innan du slutar röka skriv ner hur det känns för dig att röka, vad som är bra och vad som är dåligt. Dokumentera din sista cigarett och/ eller tiden under nedtrappningen. Hur mår du? Känner du några förbättringar/  försämringar i din hälsa? Hur är ditt röksug och vad gör du istället? Detta kommer vara ovärderlig information att se tillbaka på när du är helt rökfri, du kan se hur mycket eller hur lite du kämpade och då bli lite extra stolt för att du faktiskt klarade det!